Samtal med hjälpbehövande kan många gånger upplevas frustrerande, både av den som pratar inom sitt yrke och den som är mottagare. Man talar bredvid varandra och en verklig förståelse kanske aldrig uppstår i mötet. Utgångspunkt med föreläsningen/utbildningen Samtal med hjälpbehövande är behovet av:
- Nya kliniska verktyg för kontakt med personer som behöver stöd och hjälp
- En vägledning i samtalsmetodik för de yrkeskategorier som direkt möter hjälpbehövande personer t.ex. läkare och blivande läkare, sjuksköterskor, kuratorer, arbetsterapeuter, sjukgymnaster, socialsekreterare, hemtjänstpersonal.
Föreläsningen/utbildningen vill guida behandlaren att bli en inre observatör i personens tankevärld. På så sätt kan personens oro, rädsla, sorg, ilska och hjälpsökande beteende bli lättare att förstå. När du i din yrkesroll har kunskap om hjälpsökande personens egna tankar, föreställningar och ”hypoteser” om sin situation har du också lättare att bemöta personen med respekt. Mycket talar för att ett sådant bemötande också kan påverka personens tillstånd i gynnsam riktning samt förbättrar kommunikationen och relationen mellan er. Dessutom kommer du att kunna sätta in rätta åtgärder för att hjälpa personen på bästa sätt.
Metoden som kommer att läras ut integrerar ett kognitivt förhållningssätt och välbeprövade relationsskapande färdigheter.
Föreläsningen/utbildningen är mycket pedagogiskt strukturerad kring tre variationer på samma tema: det lyssnande samtalet, det inre samtalet och det kognitiva sättet att samtala. Talrika exempel ur vardagen gör föreläsning/utbildningen konkret och lättillgänglig. Fortlöpande summeringar gör att arbetssättet fördjupas och utvecklas utan att metoden blir för abstrakt.
Om ni finner detta intressant kontakta mig gärna så vi kan diskutera vidare hur ev. upplägget kunde se ut för er.